کارت بازرگانی

قوانین ثبت شرکتها

کارت بازرگانی

قوانین ثبت شرکتها

قانون ثبت علایم و اختراعات

قانون ثبت علایم و اختراعات مقرر می دارد:

رسیدگی به دعاوی حقوقی یا جزایی مربوط به اختراع یا علامات تجارتی در محاکم تهران بعمل خواهد آمد اگرچه در مورد دعاوی جزایی جرم در خارج از تهران واقع یا کشف و یامتهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد که در این موارد تحقیقات مقدماتی در محل وقوع یا کشف جرم یا دستگیری متهم بعمل آمده و دوسیه (پرونده ) برای رسیدگی به محاکم تهران ارجاع می شود.

بنا بر قانون گذار مصلحت دانسته که در دعاوی مربوط به اختراع یا علامات تجاتی محاکم تهران صالح به رسیدگی باشند و چنانچه جرم در خارج از حوزه استحفاظی تهران به وقوع پیوسته و یا متهم در خارج از تهران دستگیر شده باشد رسیدی مقدماتی توسط مراجع قضایی محلی صورت می گیرد و پرونده متشکله جهت رسیدگی نهایی و صدور حکم به تهران ارسال شود .

اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی بر اساس تبصره ماده اول طرح اصلاحی آیین نامه ثبت شرکتها مصوب شهریور ماه 1340 عنوان شعبه مخصوص دفتر دادگاه شهرستان تهران را برای اجرای مفاد مواد 6و7 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات اختصاص داده است مدیر اداره مزبوز نسبت به قبول یا رد تقاضانامه های مربوط به ثبت شرکتهای تجارتی و موسسات غیر تجارتی و علایم تجارتی و اختراعات اتخاذ تصمیم نموده و گواهی نامه های ثبت را امضا خواهد کرد . ماده 7 قانون ثبت علایم تجارتی و اختراعات مقرر داشته در صورتی که تقاضای ثبت رد شود علل رد باید صریحا ذکر گردد و متقاضی می تواند از تصمیم رد تا ده روز از تاریخ ابلاغ به رئیس محکمه اول ابتدایی تهران شکایت کند.

بنابراین چنانچه تقاضای ثبت اختراع توسط اداره مالکیت صنعتی رد شود یا مواردی که بعدا ذکر می گردد بعد از ثبت پیش آید اقامه دعی در خصوص مورد اول ده روز پس از ابلاغ نظریه رد اداره مالکیت صنعتی و در خصوص مورد دوم بمحض اطلاع از موارد سوء بایدنسبت به طرح دعوی در محاکم ذیصلاح قضایی تهران اقدام لازم معمول گردد.

تعریف اختراع

ابداع در ترمینولوژی حقوق دکتر جعفری لنگرودی چنین تعریف شده است :

در لغت به معنی اختراع و ایجاد چیزی تازه است . بنابر این وقتی کسی هر گونه محصولی با استفاده از فکرخود در درامر صنعت (استفاده از صنعت بلحاظ عام بودن و گسترده بودن کلمه می باشد و اطلاق آن به کلیه محصولات بوجود آمده بدون وجود سابقه جایر می باشد ) بوجود آورد یک پدیده جدید بوجود آورده که دارای صفت تازگز و نو بودن است ، فلذا استحقاق آن را دارد که تقاضای ثبت و حمایت نماید و هم چنین است که یک وسیله جدید را کشف می نماید .